Choroby dziąseł – problem wielu Polaków.

zapalenie dziąsełChoroby dziąseł to niestety zmora, która stanowi najczęstszą przyczynę utraty zębów. Opanowała ona aż około 60% polskiego społeczeństwa! Jak rozpoznać tego agresora? Najlepiej szybko!

Zapalenie dziąseł

Wystarczy zwracać uwagę na stan jamy ustnej przy okazji codziennej higieny. Otóż proszę Państwa zdrowe dziąsła nie krwawią podczas szczotkowania, są twarde i ścisło przylegają do zębów.

Krwawienie najczęściej daje nam znać o zaistniałym stanie zapalnym dziąseł. Czyli jednym z najbardziej niebezpiecznych schorzeń, które może doprowadzić do utraty zębów.

Nieleczone zapalenie dziąseł powoli zajmuje kość – jakże ważny element stanowiący podporę dla naszych kłów, siekaczy i trzonowców!

zapalenia dziąsełW taki cichy sposób nabywamy paradontozę. Zakażenie z reguły wynika z nagromadzenia się płytki nazębnej, bezbarwnej warstwy drobnoustrojów i węglowodanów.

Która, na nasze nieszczęście emituje głównie kwasy, uszkadzające szkliwo i tkanki miękkie, aż otoczy zęby stanem zapalnym.

Płytka nazębna tworzy się nieustannie. Jest też głównym sprawcą powstawania próchnicy. Nie usuwana codziennie ulega mineralizacji – twardnieje, odkłada się i tworzy kamień nazębny.

Ten z kolei dość zuchwale wkrada się pod dziąsła, oddzielając je powoli od zębów.

choroby dziąsełPowodując ból i krwawienie.

Krwawienie dziąseł

Nawarstwiający się osad odsuwa dziąsło i zęby zaczynają się chwiać, dziąsła krwawią, w przestrzeniach międzyzębowych namnażają się bakterie, suplementowane resztkami pokarmowymi.

Doświadczamy wtedy także nieświeżego oddechu (tutaj może bardziej osoby z naszego otoczenia) i niesmaku w ustach.

zapalenie przyzębiaTak rozpoczęta przygoda na drodze do paradontozy zbiera żniwo i w następnym etapie przechodzi na kości.

Odsłaniają się szyjki zębowe, zaczynają reagować na ciepło/zimno, słodkie i kwaśne. To czas kiedy zęby z reguły są już rozchwiane i jednocześnie ostatni moment, aby przyjść im z pomocą i udać się do stomatologa!

Przyczyny zapalenia dziąseł

Ale mimo wszystko najwięcej zależy od higieny jamy ustnej, czyli od zapobiegania osadzania się płytki nazębnej. Dbanie o prawidłową higienę to nie tylko nitkowanie i szczotkowanie zębów.

To także codzienna obserwacja oraz wizyty kontrolne w gabineciejamie ustnej stomatologicznym. Wszystko, co niecodzienne, niepokojące zawsze należy zweryfikować.

Choćby zaciskanie zębów, nierówne ścieranie , zgrzytanie (bruksizm), pęknięcia szkliwa, uszkodzenia koron, czy nawet źle dopasowane protezy przyczyniają się do powstawania niewidocznych na początku uszkodzeń tkanek przyzębia.

Krok po kroku przybliżając nas do powstawania stanów zapalnych. Czynniki, które również ujemnie wpływają na stan dziąseł to np.:

• palenie tytoniu
  • stosowanie niektórych leków
  • złe odżywianie, dieta uboga w minerały i witaminy
  • nadużywanie alkoholu
  • zaburzenia gospodarki hormonalnej
  • niektóre schorzenia np.cukrzyca

objawy zapalenia dziąsełZapobiegać problemom z dziąsłami w dużej mierze powinniśmy i możemy samodzielnie. Wyeliminowanie złych nawyków, ograniczenie spożywania kawy, alkoholu, rzucenie palenia i zdrowszy tryb życia to niesamowicie ważne aspekty profilaktyki chorób przyzębia.

choroby przyzębiaHigiena jamy ustnej

Pilnujmy więc codziennej higieny jamy ustnej. To proste, niczym w piosence dla dzieci: “Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda, tak się zaczyna wielka przygoda.

Myję zęby, bo wiem dobrze o tym, kto ich nie myje ten ma kłopoty.

Żeby zdrowe zęby mieć, trzeba tylko chcieć!”.

Odwiedzajcie nas Państwo, dbajcie swój piękny uśmiech! Tak ważny w życiu każdego człowieka.

Choroba przyzębia

Choroba przyzębia to infekcja dziąseł, która może prowadzić do utraty zębów.

Najczęstsze objawy to krwawienie i zaczerwienienie wokół dziąseł i zębów, nieświeży oddech i uczucie ciała obcego w jamie ustnej. Tkanka dziąseł może być również spuchnięta lub wrażliwa na wysokie lub niskie temperatury.

Najskuteczniejszym sposobem zapobiegania chorobom przyzębia jest mycie zębów dwa razy dziennie pastą z fluorem, nitkowanie raz dziennie i wizyta u dentysty co sześć miesięcy w celu profesjonalnego oczyszczenia.

Jeśli masz już chorobę przyzębia, ważne jest, abyś jak najszybciej podjął kroki w celu jej wyleczenia. Powinieneś natychmiast udać się do dentysty w celu uzyskania opcji leczenia, takich jak głębokie czyszczenie (scaling), antybiotyki lub w razie potrzeby zabieg chirurgiczny.

Zapraszamy,
Zespół Dentistica.

Choroby dziąseł najczęściej zadawane pytania

Jakie są choroby dziąseł