CHOROBY DZIĄSEŁ – problem wielu Pacjentów.

Choroby dziąseł to niestety zmora, która stanowi najczęstszą przyczynę utraty zębów. Opanowała ona aż około 60% polskiego społeczeństwa! Jak rozpoznać tego agresora? Najlepiej szybko!

Wystarczy zwracać uwagę na stan jamy ustnej przy okazji codziennej higieny. Otóż proszę Państwa zdrowe dziąsła nie krawią podczas szczotkowania, są twarde i ścisło przylegają do zębów. Krwawienie najczęściej daje nam znać o zaistniałym stanie zapalnym dziąseł. Czyli jednym z najbardziej niebezpiecznych schorzeń, które może doprowadzić do utraty zębów. Nieleczone zapalenie dziąseł powoli zajmuje kość – jakże ważny element stanowiący podporę dla naszych kłów, siekaczy i trzonowców! W taki cichy sposób nabywamy paradontozę. Zakażenie z reguły wynika z nagromadzenia się płytki nazębnej, bezbarwnej warstwy drobnoustrojów i węglowodanów. Która, na nasze nieszczęście emituje głównie kwasy, uszkadzające szkliwo i tkanki miękkie, aż otoczy zęby stanem zapalnym.

Płytka nazębna tworzy się nieustannie. Jest też głównym sprawcą powstawania próchnicy. Nie usuwana codziennie ulega mineralizacji – twardnieje, odkłada się i tworzy kameń nazębny. Ten z kolei dość zuchwale wkrada się pod dziąsła, oddzielaąc je powoli od zębów. Powodując ból i krwawienie. Nawarstwiający się osad odsuwa dziąsło i zęby zaczynają się chwiać, dziąsła krwawią, w przestrzeniach międzyzębowych namnażają się bakterie, suplementowane resztkami pokarmowymi. Doświadczamy wtedy także nieświeżego oddechu (tutaj może bardzie osoby z naszego otoczenia) i niesmaku w ustach. Tak rozpoczęta przygoda na drodze do paradontozy zbiera żniwo i w następnym etapie przechodzi na kości. Odsłaniają się szyjki zębowe,zaczynają reagować na ciepło/zimno, słodkie i kwaśne. To czas kiedy zęby z reguły są już rozchwiane i jednocześnie ostatni moment aby przyjść im z pomocą i udać się do stomatologa!

Przyczyn zapalenia dziąseł jest wiele.

Ale mimo wszystko najwięcej zależy od higieny jamy ustnej, czyli od zapobiegania osadzania się płytki nazebnej. Dbanie o prawidłową higienę to nie tylko nitkowanie i szczotkowanie zębów. To także codzienna obserwacja oraz wizyty kontrolne w gabinecie stomatologicznym. Wszystko co niecodzienne, niepokojace zawsze należy zweryfikować. Choćby zaciskanie zębów, nierówne ścieranie , zgrzytanie (bruksizm), pęknięcia szkliwa, uszkodzenia koron, czy nawet źle dopasowane protezy przyczyniają się do powstawania niewidocznych na początku uszkodzeń tkanek przyzębia. Krok po kroku przybliżając nas do powstawania stanów zapalnych. Czynniki,które równiezujemnie wpływają na stan dziąseł to np.:

• palenie tytoniu
  • stosowanie niektórych leków
  • złe odżywianie, dieta uboga w minerały i witaminy
  • nadużywanie alkoholu
  • zaburzenia gospodarki hormonalnej
  • niektóre schorzenia np.cukrzyca

Zapobiegać problemom z dziąsłami w dużej mierze powinniśmy i możemy samodzielnie. Wyeliminowanie złych nawyków, ograniczenie spożywania kawy, alkoholu, rzucenie palenia i zdrowszy tryb życia to niesamowicie ważne aspekty profilaktyki chorób przyzębia. Pilnujmy więc codziennej higieny jamy ustnej. To proste, niczym w piosence dla dzieci: “Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda, tak się zaczyna wielka przygoda. Myję zęby, bo wiem dobrze o tym, kto ich nie myje ten ma kłopoty. Żeby zdrowe zęby mieć, trzeba tylko chcieć!”.

Odwiedzajcie nas Państwo, dbajcieo swój piękny usmiech! Tak ważny w życiu każdego człowieka.

Zapraszamy,
Zespół Dentistica.