Co to jest i jak leczyć bruksizm?

bóle głowyNiestety, czasem, a wręcz częściej niż moglibyśmy pomyśleć dotykają nas różnego rodzaju schorzenia, w tym choroby związane z zębami i ogólnie jamą ustną, o których istnieniu do pewnego momentu nie mamy pojęcia.

Nie inaczej jest w przypadku bruksizmu – choroby, która niszczy zęby i zgryz, co ostatecznie może doprowadzić do konieczności trudnego i długiego leczenia w zakresie ortodoncji, również u dorosłych, którzy niegdyś mieli piękny uśmiech.

Co to jest bruksizm? Jakie są objawy i przyczyny bruksizmu oraz z jakimi konsekwencjami trzeba się liczyć? Jak leczyć bruksizm? Wyjaśniamy co to za choroba i na czym polega leczenie bruksizmu.

Co to jest bruksizm?

nadwrażliwość zębówCo to jest bruksizm? Otóż, jest to jedna z chorób, z której konsekwencjami mierzy się dział stomatologii, jakim jest ortodoncja, a polegająca na chronicznym, głównie nocnym zgrzytaniu zębami.

W związku z tym, tak często, osoby, które cierpią na bruksizm nawet nie zdają sobie z tego sprawy. Zwykle, dowiadują się o problemie od partnera, z którym śpią w jednym łóżku/pokoju.

ataku bruksizmu zaciskamy szczękiPodstawowym objawem bruksizmu jest więc mimowolne, nieświadome i częste zaciskanie oraz zgrzytanie zębami w czasie snu, rzadziej za dnia.

Poza tym, chorzy zwykle odczuwają ból szczęki, twarzy, głowy, kręgosłupa.

Niestety, po pewnym czasie prowadzi to do poważnych powikłań, m.in.: starcia, pękania, ubytków, nadwrażliwości i rozchwiania zębów, odsłonięcia szyjek zębowych, uszkodzenia przyzębia i stawu skroniowo-żuchwowego, trzasków i przeskakiwania żuchwy, szumów i bóli usznych, przerostu mięśni twarzy i wielu innych.

stawach skroniowo żuchwowychKrótko mówiąc, bruksizm ma destrukcyjny wpływ nie tylko na zęby i cały zgryz, ale wręcz cały organizm. Jakie wobec tego, są przyczyny bruksizmu, czy leczenie bruksizmu jest możliwe, a jeśli tak – jak leczyć bruksizm?

Przyczyny bruksizmu

zaciskanie zębówCo to jest bruksizm? Jak już ustaliliśmy jest to głównie nocne zgrzytanie zębami. Jakie są jednak przyczyny bruksizmu? Co wywołuje chorobę?

Co ciekawe, przyczyn bruksizmu z jednej strony można upatrywać w problemach stomatologicznych, z drugiej psychologicznych. I rzeczywiście, bruksizm występuje zarówno u osób, które mają wady zgryzu lub źleataku bruksizmu zaciskamy szczęki dopasowane protezy bądź koronki, jak i u tych, którzy bardzo się stresują, denerwują, na co dzień borykają się z wieloma problemami, żyją w ciągłym stresie.

Czy jest zatem na to jakaś rada? Czy leczenie bruksizmu jest możliwe? Jak leczyć bruksizm?

Leczenie bruksizmu

leczeniu bruksizmuJak leczyć bruksizm? Jak to bywa ze wszystkimi chorobami, im szybciej wykryte i leczone – tym lepiej. Nie inaczej jest w przypadku leczenia bruksizmu – liczy się czas.

W przeciwnym razie tj. jeśli nie zdążymy w porę, ostatecznie będzie mogła nam pomóc jedynie ortodoncja. Niestety, nocne zgrzytanie zębami to skomplikowane, a co za tym idzie niełatwe do wyleczenia schorzenie.

zaciskanie zębówLeczenie bruksizmu to przede wszystkim wieloetapowy proces. Najważniejsze jest wyeliminowanie czynników wywołujących chorobę. W zależności od konkretnych przyczyn bruksizmu konieczne może być leczenie stomatologiczne lub eliminacja stresu, albo jedno i drugie.

Poza tym, leczenie bruksizmu bazuje na tzw. szynach relaksacyjnych, które zmieniają położenie żuchwy, a co za tym idzie niwelują napięcie mięśni i nocne zgrzytanie zębami.