Co to jest suchy zębodół?

Niestety, tak, jak po wszystkich działaniach podejmowanych w gabinetach dentystycznych, również po zabiegu usunięcia zęba, mogą wystąpić pewne powikłania.

Oczywiście w dzisiejszych czasach, na tym poziomie zaawansowania, na jakim znajduje się stomatologia, w większości przypadków ryzyko jest zredukowane do minimum.

Nie zmienia to jednak faktu, że każdy z nas inaczej reaguje na jakąkolwiek ingerencję. I tak też, u części z nas zębodół po ekstrakcji zęba nie goi się prawidłowo. Co to jest suchy zębodół, jakie są przyczyny i objawy suchego zębodołu? W końcu, jak wyleczyć suchy zębodół?

Zębodół po ekstrakcji zęba

Co to jest suchy zębodół? Mówiąc najprościej jest to jedno z najpowszechniejszych powikłań po usunięciu zęba. Z suchym, inaczej pustym zębodołem po ekstrakcji zęba mamy do czynienia w sytuacji, gdy skrzep – naturalny opatrunek chroniący ranę, albo nie powstaje w ogóle, albo zostaje rozpuszczony bądź wypłukany.

Jako że zębodół po ekstrakcji zęba nie jest w żaden sposób zabezpieczony, po 2-3 dniach od zabiegu, rozwija się w nim zakażenie bakteryjne. Jakie są powody powstawania suchego zębodołu, przyczyny, a także jakie mogą być objawy suchego zębodołu?

Suchy zębodół – przyczyny

Co może być źródłem suchego zębodołu? Przyczyny to, jak już zostało wspomniane, rozpuszczenie lub wypłukanie chroniącego ranę skrzepu.

Czasem skrzep nie powstaje w ogóle. Do czynników zwiększających ryzyko wystąpienia pustego zębodołu po ekstrakcji zęba zaliczamy: palenie papierosów, zaburzenia immunologiczne i hormonalne, zaburzenia krzepnięcia krwi, niedobory witaminowe i diety, infekcje jamy ustnej.

Zdecydowanie najczęściej, pusty zębodół jest wynikiem nieświadomego wypłukania zakrzepłej krwi. Zdarza się tak, gdy pacjenci nie przestrzegają zaleceń stomatologa i nieprawidłowo dbają o higienę jamy ustnej.

Zbyt szybkie sięganie po ciepłe napoje i posiłki oraz produkty, które mogą podrażnić, a nawet uszkodzić skrzep, a także gwałtowne czyszczenie jamy ustnej w miejscu lub w pobliżu rany to najprostsza droga do pustego zębodołu po ekstrakcji zęba. Jakie są natomiast objawy suchego zębodołu i jak wyleczyć suchy zębodół?

Objawy suchego zębodołu

Objawy suchego zębodołu są ewidentne, nie sposób ich pomylić z niczym innym. Silny, narastający, promieniujący aż do skroni, ucha i oczodołu ból mocno osłabia organizm, często prowadzi do gorączki. Poza tym, typowym objawem suchego zębodołu jest charakterystyczny szaro-brunatny nalot i nieprzyjemny zapach.

Dziąsło jest też bardzo wrażliwe na dotyk, obolałe. Na dnie powstałego zębodołu po ekstrakcji zęba często można też dostrzec fragment kości lub resztki zęba. Nierzadko pojawia się szczękościsk, powiększenie węzłów chłonnych i zaburzenia w odczuwaniu smaku. Wobec tego, jeśli już przytrafi nam się problem pustego zębodołu, co robić? Jak wyleczyć suchy zębodół?

Jak wyleczyć suchy zębodół?

Jak wyleczyć suchy zębodół? Zanim sięgniemy po leki przeciwbólowe i spróbujemy albo przeczekać, albo na własną rękę rozwiązać problem pustego zębodołu, powinniśmy wiedzieć, że nieleczony może doprowadzić do powstania ropnia, a nawet zapalenia kości.

W związku z tym, jeśli tylko zauważmy pierwsze objawy suchego zębodołu, czym prędzej powinniśmy udać się do stomatologa, który wdroży odpowiednie leczenie. Zwykle, ranę trzeba dokładnie oczyścić, założyć opatrunek i przyjąć antybiotyk.