Czym jest stan zapalny zęba i jakie są jego przyczyny oraz objawy?

Ból zęba to jeden z najbardziej nieprzyjemnych bólów, z jakimi borykamy się w ciągu całego swojego życia. Co gorsze, dokuczliwemu bólowi zęba zwykle towarzyszy jego nadwrażliwość oraz ból całej szczęki, głowy, a nawet gardła.

To z kolei pociąga za sobą problemy ze spożywaniem posiłków i piciem napojów, szczególnie tych gorących i zimnych. Dlaczego właściwie z dnia na dzień zaczynamy odczuwać taki dyskomfort? Co sprawia tak ogromne cierpienie?

Otóż tego typu bóle to typowe skutki stanu zapalnego zęba, który niestety może się nam przydarzyć w każdym wieku. Co to jest zapalenie zęba i jakie są przyczyny oraz objawy stanu zapalnego zęba?

Co to jest zapalenie zęba?

Czym jest stan zapalny zęba? Otóż zapalenie zęba to w rzeczywistości zapalenie miazgi – tkanki o galaretowatej konsystencji, wypełniającej wszystkie komory i korzenie zębów. Pełni ona niezwykle ważną funkcję – to dzięki niej do zębów dociera tlen oraz wszystkie niezbędne składniki odżywcze.

Z drugiej strony, na nasze nieszczęście jest ona bardzo mocno unerwiona i unaczyniona, stąd też wrażliwa, dlatego, gdy dochodzi do stanu zapalnego tak silnie odczuwamy nadwrażliwość i ból. W takim razie, jakie są przyczyny zapalenie zęba?

Zapalenie zęba – przyczyny

Stan zapalny zęba to tak naprawdę zapalenie unerwionej, wypełniającej komory i korzenie zęba miazgi zębowej. Jakie są przyczyny zapalenia zęba? W zdecydowanej większości przypadków do stanu zapalnego zęba dochodzi w wyniku nieleczonej przez dłuższy okres czasu próchnicy.

Nieco rzadziej, gdy ząb jest nadłamany, przeciążony lub na przestrzeni lat był poddawany wielu zabiegom dentystycznym. Bardzo ważne, aby potrafić odróżnić typowe objawy stanu zapalenia zęba od innych dolegliwości, ponieważ wówczas istnieje realna szansa na szybkie, nieskomplikowane wyleczenie zęba, a tym samym uniknięcie jeszcze silniejszego bólu. Wobec tego, jakie są objawy stanu zapalnego zęba?

Objawy stanu zapalnego zęba

Podstawowe przyczyny zapalenia zęba to nieleczona próchnica, nadłamanie bądź przeciążenie zęba oraz wielokrotne poddawanie zęba leczeniu dentystycznemu. Jakie są natomiast objawy stanu zapalnego zęba? Co powinno nas zaniepokoić?

Co zaliczamy do typowych oznak tego, że coś złego dzieje się z miazgą zębową? Jak już zostało wspomniane pierwsze objawy stanu zapalnego zęba to charakterystyczny dyskomfort odczuwany szczególnie podczas spożywania gorących i zimnych napojów i potraw.

Taka nadwrażliwość to pierwszy sygnał, że mamy do czynienia z początkową fazą zapalenia zęba. Nie powinniśmy tego ignorować, tylko czym prędzej udać się do dentysty. Na tym etapie leczenie nie będzie ani skomplikowane, ani czasochłonne, ani też szczególnie bolesne.

Co innego, gdy zaniedbamy zapalenie zęba. Po czasie objawy stanu zapalenia zęba są jeszcze dokuczliwsze. Należy spodziewać się silnego, nagminnego bólu, nie tylko zęba, ale też całej szczęki, a nawet bólu gardła i gorączki. W takiej sytuacji mamy już do czynienia z tzw. nieodwracalnym zapaleniem zęba. Wówczas nie pozostaje nic innego jak leczenie endodontyczne (kanałowe) bądź usunięcie zęba.