Higiena jamy ustnej

Wielu osobom wizyta u dentysty kojarzy się z traumatycznymi przeżyciami. Niestety, jeżeli chcemy zachować zdrowie, musimy regularnie odwiedzać stomatologa. Nie oznacza to jednak, że mamy poprzestać na samych wizytach.

płukania jamy ustnejKonieczna jest również troska o odpowiednią higienę jamy ustnej. Jest to istotne także dlatego, że choroby jamy ustnej przyczyniają się do rozwoju wielu ogólnoustrojowych schorzeń.

Higiena jamy ustnej – o czym trzeba pamiętać?

Każdy, komu zależy na zdrowiu jamy ustnej, powinien dbać o jej higienę. W przeciwnym bowiem razie będziemy zmagać się z różnego rodzaju dolegliwościami. Większość z nich będzie naprawdę nieprzyjemna i groźna w skutkach.

szczotkowanie zębówWydawać by się mogło, że wystarczające będzie mycie zębów dwa razy dziennie.

Tak naprawdę wiele osób poprzestaje jedynie na tym, a szkoda. Najlepiej byłoby myć zęby po każdym posiłku.

Możemy używać do tego celu zarówno szczoteczek elektrycznych, jak i manualnych.

To, jakiej szczoteczki użyjemy nie ma tak naprawdę większego znaczenia. Najważniejsze jest to, aby jak najstaranniej umyć swoje zęby.

Szczotkowanie powinno trwać co najmniej 2-3 minuty. Warto przepłukać także jamę ustną specjalnym płynem dentystycznym. Nie sposób nie zauważyć, że przydatna może okazać się także nić dentystyczna.

profilaktyka jamy ustnejDzięki niej możliwe stanie się usunięcie resztek pokarmów z przestrzeni między zębami. Warto zdawać sobie również sprawę z tego, że czyszczenia wymaga także nasz język.

W aptekach dostępne są specjalne czyściki, przy pomocy których można usunąć nagromadzone na języku zabrudzenia.

Niesamowicie ważnym elementem profilaktyki chorób jamy ustnej są regularne kontrole stomatologiczne.

Każdy z nas powinien przynajmniej raz na pół roku udać się do zaufanego gabinetu dentystycznego.

Jeżeli jednak dokuczają nam jakiekolwiek dolegliwości zdrowotne, taką wizytę należy przyśpieszyć.

Wszelkie ogniska próchnicy powinny być leczone. Raz w roku warto także zdecydować się na zabieg usuwania kamienia nazębnego.

Choroby jamy ustnej a cukrzyca

nitkowanie zębówCukrzyca to schorzenie o charakterze przewlekłym. Niestety, cukrzyca typu drugiego została uznana za jedno ze schorzeń cywilizacyjnych.

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że bardzo negatywnie wpływa ona na stan jamy ustnej.

Osoby borykające się z cukrzycą muszą zdawać sobie sprawę z konieczności częstszych wizyt u stomatologa. U diabetyków próchnica może bowiem postępować wyjątkowo szybko.

Na tym niestety nie koniec. Cukrzyca oznacza również zwiększone ryzyko zapalenia dziąseł. Jest to szczególnie uciążliwa dolegliwość, która objawia się między innymi tkliwością oraz krwawieniem dziąseł.

Nieleczone choroby jamy ustnej mogą w znaczącym stopniu pogarszać stan osób zmagających się z cukrzycą.

Choroby jamy ustnej a choroby sercowo naczyniowe

prawidłową higienę jamy ustnejChoroby jamy ustnej są oczywiście problemem samym w sobie, ale trzeba pamiętać o tym, że ich obecność może przyczyniać się do zwiększonego ryzyka powstawania innych chorób.

Mowa tu w dużej mierze o schorzeniach układu sercowo-naczyniowego.

Najbardziej problematyczne są zapalne choroby przyzębia oraz wszelkie infekcje w jamie ustnej.

Powodują one wzrost stężenia tak zwanego białka C – reaktywnego, jak również leukocytów czy płytek krwi.

Nieleczone choroby jamy ustnej zwiększają przede wszystkim ryzyko miażdżycy, jak również choroby niedokrwiennej serca.

Niestety, na tym nie koniec. Mogą one w dużej mierze przyczyniać się do zawału mięśnia sercowego, a więc jednego ze schorzeń, którego obawiamy się najbardziej.

szczotkowania zębówWydaje się więc, że nie warto bagatelizować wpływu chorób jamy ustnej na choroby sercowo-naczyniowe.

Osoby, które już zmagają się ze schorzeniami serca, powinny poddawać się częstszym kontrolom dentystycznym.

Wszelkie infekcje powinny być zaś leczone tak szybko, jak jest to tylko możliwe.

Każda zwłoka może doprowadzić do pogorszenia problemu bądź do przerodzenia się go w coś jeszcze poważniejszego.

Choroby jamy ustnej a zaburzenia poznawcze

płytki nazębnejNie od dziś wiadomo, że stres niekorzystnie wpływa na stan naszego zdrowia. Nie dziwi więc fakt, że może on w dużej mierze odpowiadać za problemy związane ze zdrowiem jamy ustnej.

Osoby żyjące w chronicznym napięciu są narażone przede wszystkim na choroby dziąseł.

Niestety, zły stan zębów i dziąseł przyczynia się z kolei do powstawania różnego rodzaju zaburzeń poznawczych. Dotyczy to w szczególności osób starszych. Pojawić mogą się u nich trudności z pamięcią i koncentracją.

Na tym jednak nie koniec. Próchnica oraz innego rodzaju choroby jamy ustnej w dużej mierze zwiększają ryzyko wystąpienia udaru mózgu.

Choroby jamy ustnej a ciąża

higieny jamy ustnejWiele przedstawicielek płci pięknej w ciąży nie zdaje sobie sprawy z tego, jak negatywnie choroby jamy ustnej wpływają na płód.

Niestety, trzeba przyznać, że w okresie ciąży infekcje w jamie ustnej mogą się nasilać.

Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że panie częściej sięgają po słodkości, na które mają zwyczajną ochotę.

Poza tym, w okresie ciąży mamy do czynienia z kwaśnym odczynem śliny. Śluzówka jest również drażniona przez wymioty, które dokuczają wielu ciężarnym kobietom.

Najlepiej byłoby, aby każda przedstawicielka płci pięknej przed planowanym powiększeniem rodziny udała się do stomatologa w celu wyleczenia wszelkich ognisk zapalnych.

Trzeba mieć na uwadze to, że próchnica jest chorobą zakaźną.

płukanie jamy ustnejBakterie odpowiedzialne za jej rozwój bardzo niekorzystnie mogą więc wpłynąć na dziecko.

Nie należy na pewno zwlekać z leczeniem poważnych ubytków w ciąży. Jest to na pewno bezpieczniejsze dla dziecka niż zaniechanie leczenia na czas ciąży.

Nowotwory jamy ustnej

Próchnica czy grzybica jamy ustnej to nie jedyne problemy, z którymi możemy się mierzyć. Coraz powszechniejsze są bowiem różnego rodzaju nowotwory jamy ustnej. Niestety, nie wszystkie z nich są łagodne. Złośliwe nowotwory jamy ustnej powstawać mogą na skutek oddziaływań różnych czynników.

szczotkowaniu zębówWydaje się jednak, że nieprawidłowa higiena jamy ustnej jest jednym z czynników zwiększających ryzyko wystąpienia groźnych schorzeń. Nowotwory jamy ustnej mogą pojawić się także na skutek długotrwałego palenia wyrobów tytoniowych oraz marihuany.

Ponadto, narażeni są na nie alkoholicy. Alkohol wysusza bowiem śluzówkę oraz silnie ją podrażnia. Nie sposób nie zauważyć, że duży wpływ na powstawanie chorobowych zmian mają także urazy mechaniczne.

Mowa tu przede wszystkim o tych, które się powtarzają. Jeżeli więc przygryzamy policzki, lepiej byłoby oduczyć się tego nawyku, bo skutki mogą być naprawdę opłakane. Warto także dbać o to, aby zęby nie raniły nam śluzówki.

Jeżeli czujemy, że ząb wrzyna się nam w policzek, lepiej udajmy się na wizytę lekarską i go usuńmy. Szczególnie problematyczne są ósemki, określane także mianem zębów mądrości.

Warto mieć świadomość tego, że w powstawaniu nowotworów jamy ustnej pewną rolę mogą odgrywać także czynniki genetyczne.

Dobrze byłoby uczęszczać na regularne kontrole dentystyczne, bo wówczas istnieje spore prawdopodobieństwo tego, że w porę wykryjemy niepokojącą zmianę.

Zalecana jest także właściwa higiena jamy ustnej i niwelowanie tych czynników ryzyka rozwoju nowotworów, na które mamy wpływ.