Zęby dziewiątki – objawy, diagnostyka, leczenie

Jak powszechnie wiadomo, ósemki (tzw. zęby mądrości) to w rzeczywistości zęby szczątkowe, można powiedzieć bonusowe, niespełniające żadnej funkcji, a raczej same kłopoty. U większości ludzi obserwuje się nieprawidłowe, a co gorsze bardzo bolesne ich wyrastanie. Zwykle, koniec końców i tak okazuje się, że konieczne jest ich usunięcie, które również do najprostszych nie należy – często nie obchodzi się bez nacinania i szycia dziąsła. Tymczasem, co prawda rzadko, jednak wciąż, u niektórych osób pojawiają się jeszcze zęby dziewiątki, które są już mocnym odchyleniem od normy. Fachowo nazywa się je zatrzonowcami, potocznie – zębami głupoty. Jakie mogą być objawy pojawienia się dziewiątego zęba u człowieka? Na czym polega diagnostyka i leczenie dziewiątych zębów?

Dziewiąty ząb u człowieka – objawy

Dziewiąty ząb u człowieka podobnie, jak ósmy może pojawić się tak naprawdę w dowolnym wieku, zwykle jednak wyrasta między 5 a 25 rokiem życia. Niestety, zajmuje miejsce na przedłużeniu lub za łukiem zębowym. Bywa tak, że dziewiąte zęby przez długie lata nie dają o sobie znać, natomiast kiedy już się uaktywnią, problem przejawia się na różne sposoby. Do typowych objawów zaliczamy: silne bóle żuchwy i głowy, szczękościsk, puchnięcie dziąseł, powstawanie w jamie ustnej stanów zapalnych (ropnie i torbiele), problemy z zatokami, powiększenie węzłów chłonnych, obrzęk twarzy, dźwięczenie w uszach, wysoką gorączkę. Tego typu symptomy powinny skłonić nas do jak najszybszej wizyty u stomatologa, który albo potwierdzi pojawienie się zębów dziewiątek i rozpocznie ich leczenie, albo też wykluczy.

Dziewiąte zęby – diagnostyka

Niestety, zęby dziewiątki to same problemy. Stąd też, im szybciej zostaną wykryte, tym dla nas lepiej. Wiemy już jakie objawy daje dziewiąty ząb u człowieka. Na czym jednak polega diagnostyka? Skąd mieć pewność, że mamy do czynienia właśnie z dziewiątymi zębami, które niestety, rosną w ukryciu? Otóż w tym celu stomatolodzy wykonują badanie RTG/RVG panoramiczne. Na zdjęciu rentgenowskim widoczne są nawet te zęby dziewiątki, które jeszcze nie dają żadnych symptomów. A jak przebiega leczenie dziewiątych zębów?

Zęby dziewiątki – leczenie

Ustaliliśmy już jakie są objawy wyrastania zębów dziewiątek i na czym polega w tym przypadku diagnostyka. Pozostaje więc kwestia leczenia dziewiątego zęba u człowieka. Otóż w większości przypadków konieczne jest ich usunięcie w warunkach ambulatoryjnych przez chirurga szczękowego. Czasem, gdy dziewiąte zęby nie wywołują żadnego bólu czy stanu zapalnego, ani też nie przyczyniają się do zaburzeń zgryzu, stomatolog może zadecydować o ich pozostawieniu. Wówczas jednak konieczne są systematyczne kontrole radiologiczne.