Wizyta u dentysty

Wizyta u dentysty po długiej nieobecności może być dla nas stresująca tak, jak pierwsza wizyta. Nawet dorośli mogą się bać, co nie jest wcale wstydem.

gabinecie stomatologicznym

Powinniśmy jednak zaufać swojemu lekarzowi, który wie co robi i chce dla nas jak najlepiej. Do takiej wizyty można się przygotować, fizycznie, ale także mentalnie.

W dzisiejszym artykule chcemy przedstawić, co należy zrobić, żeby dobrze przygotować się przed taką sytuacją.

Czyszczenie jamy ustnej

Doskonale wiemy, iż higiena jamy ustnej oraz zębów jest najważniejsza, aby pozbyć się lub uniknąć jakichkolwiek zmian, chorób w buzi.

Brak porządnej higieny jamy ustnej może prowadzić również do nieprzyjemnego oddechu lub brzydkiego wyglądu zębów i dziąseł, co może być uporczywe dla nas i naszych najbliższych.

higienę jamy ustnejBrak higieny wewnątrz buzi może prowadzić do różnych chorób dziąseł oraz zębów, a także do przymuszonych częstszych wizyt u lekarza stomatologa.

Do tego samego może prowadzić zła dieta. Dzieje się tak, ponieważ nieusunięte resztki jedzenia z zębów zaczynają pleśnieć, co prowadzić może na przykład do próchnicy.

Zbyt częste jedzenie cukru również może do tego prowadzić, ponieważ cukier oraz substancje cukropodobne są idealną pożywką dla bakterii w jamie ustnej człowieka. Te bakterie powodują rozkład cukrów na kwasy, co prowadzić może do demineralizacji szkliwa oraz kości zębów.

Zdemineralizowana tkanka z czasem robi się miękka i wypada, tworząc, potocznie zwaną, “dziurę w zębie”. Regularne mycie zębów oraz oczyszczanie dziąseł i języka prowadzi do świeżego oddechu oraz pięknego uśmiechu.

leczenie zębówProces mycia powoduje również, iż powstające bakterie nie mają pożywki, więc z każdym myciem obumierają.

Dobrze dobrana pasta powiększa też poziom pH w jamie ustnej człowieka, przez co neutralizuje wszelkie kwasy odpowiedzialne za demineralizację szkliwa.

Wszystkie dokumenty w jednym miejscu

Przed wizytą u dentysty warto zaopatrzyć się we wszystkie wcześniejsze dokumenty i historie chorób jamy ustnej, które miały miejsce w przeszłości.

przegląd jamy ustnejTakie informacje warto przedstawić lekarzowi, ponieważ dzięki nim od razu będzie wiedział co sprawdzać i jak leczyć zęby oraz dziąsła pacjenta.

Polecamy zebranie takich dokumentów do jednej teczki i zabranie jej ze sobą na wizytę.

Przygotuj się psychicznie

Niektórym ludziom ciężko będzie się przemóc przed wizytą u dentysty i będą się starali ją odwlekać, co może przyczynić się do znacznego pogorszenia stanu bolącego zęba. Przed takim spotkaniem można się jednak psychicznie przygotować.

stan jamy ustnejWarto “porozmawiać” z samym sobą, ponieważ strach rodzi się w naszej głowie.

Wystarczy uświadomić sobie, iż wizyta ta jest dla naszego własnego dobra, że nie chcemy sobie zaszkodzić, ale pomóc.

Po spotkaniu ze stomatologiem ząb albo przestanie boleć, po dobrze przeprowadzonym badaniu i podjętych działaniach, albo przynajmniej będziemy znali przyczynę bólu i będziemy wiedzieli, jak zachowywać się, aby on przeszedł.

Jeżeli po tym nadal panicznie boisz się wizyty, zalecamy spotkanie się z psychologiem, który pomoże poukładać w głowie najważniejsze sprawy dotyczące lęku.

Leczenie kanałowe – nie takie straszne, jak je malują!

wybielanie zębówJeżeli czeka Cię leczenie kanałowe nie słuchaj osób pośrednich, które tylko bardziej Cię nastraszą.

Zasięgnij opinii profesjonalisty na ten temat. Jeżeli boisz się tego zabiegu warto dowiedzieć się, jak on przebiega.

Przed leczeniem kanałowym niezbędne jest zrobienie zdjęcia RTG, które umożliwi lekarzowi dokładny obraz tego, co dzieje się w Twoim zębie. Obecnie takie leczenie można wykonać podczas jednej wizyty, nawet od razu po wykonaniu zdjęcia, więc nie będziesz musiał stresować się dwa razy.

Podczas takiego leczenia lekarz podaje znieczulenie miejscowe, więc nie będziesz nic czuł w obrębie poddanemu zabiegowi zęba. Zabieg taki nierzadko wykonywany jest przy użyciu przez lekarza mikroskopu.

ból zębaPozwala mu to na dokładne oczyszczenie zęba z resztek tkanki zajętej przez bakterie po to, aby nie musieć poprawiać, czy wykonywać procesu po raz drugi.

Po dokładnym oczyszczenie następuje osuszenie oraz zamknięcie dziury zęba.

W tym celu stomatolodzy wykorzystują metodę, nazywaną profesjonalnie gutaperką. Jest to materiał pochodzenia naturalnego, całkowicie biozgodny, czyli w pełni tolerowany przez ludzki organizm. Zabieg leczenia kanałowego jest całkowicie bezpieczny, nie trwa długo i nie trzeba się go bać.

Implanty zębów – fakty i mity

gabinecie stomatologicznymFaktem jest, iż implanty zębów zastępują nasze naturalne zęby i mogą nam służyć do końca życia, jeśli są dobrze dobrane i właściciel porządnie o nie dba.

Są one także objęte gwarancję, więc jeśli niestety coś złego się z nimi stanie, możemy poddać je darmowej rekonstrukcji.

Większość producentów zapewnia gwarancję implantów dożywotnią.

Smutnym faktem dla palaczy, którzy potrzebują implantów, będzie to, iż będą oni narażeni na większe ryzyko tego, iż ich organizm odrzuci implanty.

Kolejnym faktem jest to, iż implantów nie wszczepia się dzieciom, zaczyna się je wszczepiać osobom od około 16-21 roku życia.

gabinet stomatologicznyPrzejdźmy teraz do mitów: implanty wywołują reakcje alergiczną – jest to mit. Są one wykonane z czystego tytanu, który nie uczula.

Wszczepienie implantu to długa i skomplikowana operacja – kolejny mit, ponieważ zabieg ten trwa około 20-30 minut.

Wszystkie implanty są tej samej jakości, więc można wybrać ofertę najtańszą – jest to mit. Istnieje bowiem ryzyko, że tańsze implanty nie mają certyfikatów jakości, więc podczas wybierania ich należy wybrać kliniki, które oferują implanty najwyższej jakości.

Czego nie robić przed wizytą u dentysty w gabinecie stomatologicznym?

całej jamy ustnejPrzed wizytą nie należy brać leków przeciwbólowych, ponieważ istnieje ryzyko, iż substancje zawarte w tabletkach mogą wejść w niepożądane interakcje z substancjami, które podczas wizyty może podać nam lekarz.

Przed jakimkolwiek zabiegiem stomatologicznym nie należy spożywać alkoholu do 48 godzin przed wizytą.

Może on znacznie obniżyć skutki działania znieczulenia. Przed spotkaniem nie należy sięgać po kawę, może ona zwiększyć niepokój oraz stres. Nie sięgaj również po papierosy.

Jak dobrze umyć zęby przed dentystą?

jamę ustnąPodstawą jest dobre wyszczotkowanie zębów, które powinno trwać około 3 minut.

Zęby powinno myć się ruchem kolistym, a nie szorować je. Szczeliny między zębami możesz dokładnie wyczyścić z resztek jedzenia nicią dentystyczną.

Jeżeli będziesz czuł się przyjemniej, użyj preparatu do płukania jamy ustnej.

Ile czasu nie jeść przed dentystą?

Przed wizytą u dentysty można zjeść i wypić cokolwiek. Jeżeli już jednak umyjesz zęby przed taką wizytą nie należy sięgać po nic innego, niż woda, ponieważ będziesz musiał myć zęby po raz kolejny.