Leczenie zębów w ciąży

ciąży leczenie próchnicyW trakcie ciąży bardzo dużo zmienia się w ciele i ogólnie w życiu. Nagle rzeczy oczywiste stają się nieoczywiste i zaczynamy analizować co nam wolno, co powinnyśmy, a czego nie.

O ile częste, regularne wizyty u ginekologa w tym okresie są czymś naturalnym, o tyle u innych specjalistów wywołują już swego rodzaju dezorientację.

Wiele kobiet zastanawia się np. jak mają się do siebie ciąża a leczenie zębów.

ból zębaCzy można a może wręcz należy odwiedzać w tym czasie stomatologa, czy jednak leczenie zębów w ciąży jest niewskazane i powinno się przełożyć je w czasie?

Wyjaśniamy co jest dozwolone a co nie – jak to jest z plombowaniem w ciąży i leczeniem kanałowym w ciąży, a także czy można wyrywać zęby w ciąży.

Ciąża a leczenie zębów

znieczulenie zębaPrzyszłe mamy bardzo często zastanawiają się, czy leczenie zębów w ciąży jest wskazane i czy nie zaszkodzi dziecku.

Otóż okazuje się, że jest wręcz konieczne. Jeśli tylko odczuwamy ból zęba lub nawet najmniejszy dyskomfort nie wolno nam czekać z nadzieją, że to minie.

Nieleczone stany zapalne i choroby zębów zwiększają ryzyko przedwczesnego porodu. Musimy przy tym wiedzieć, że ciąża niestety nie służy uzębieniu.

leczenia zębówZmiany hormonalne pociągają za sobą zmianę pH śliny, przez co w jamie ustnej tworzy się idealne środowisko do rozwoju drobnoustrojów.

Jeśli dodamy do tego poranne nudności i wymioty oraz podjadanie między posiłkami (głównie słodkich i kwaśnych przekąsek) nie ma co się dziwić, że zachodzi potrzeba leczenia zębów w ciąży. I absolutnie nie trzeba się tego obawiać.

Plombowanie w ciąży

piaskowanie zębówUstaliliśmy już, że regularne wizyty u stomatologa i leczenie zębów w ciąży są jak najbardziej wskazane.

Regularna kontrola dentystyczna pozwala bowiem uniknąć poważniejszych chorób zębów, a co za tym idzie bardziej skomplikowanych zabiegów.

Oczywiście najlepiej wyleczyć wszystkie zęby przed planowaną ciążą i doprowadzić uzębienie do niemal idealnego stanu.

Jeśli jednak w czasie ciąży przydarzy się nam próchnica, bez obaw – plombowanie w ciąży jest bezpieczne. Nieco inaczej sprawa ma się z leczeniem kanałowym w ciąży.

Leczenie kanałowe w ciąży

wybielanie zębówO ile nie ma żadnych przeszkód do plombowania w ciąży zębów, które dotknął problem próchnicy, o tyle leczenie kanałowe w ciąży jest już nieco bardziej ryzykowne.

W większości gabinetów należy bowiem wykonać zdjęcie RTG, które u przyszłych matek jest niewskazane, zwłaszcza w pierwszym trymestrze.

Natomiast nic nie stoi na przeszkodzie do leczenia kanałowego w ciąży, o ile stomatolog posiada nowoczesny mikroskop endodontyczny lub elektroniczny endometr.

leczenia stomatologicznegoA co z ekstrakcją? Czy można wyrywać zęby w ciąży?

Czy można wyrywać zęby w ciąży?

Plombowanie w ciąży oraz leczenie kanałowe w ciąży pod pewnymi warunkami są dozwolone, a wręcz zalecane. Natomiast czy można wyrywać zęby w ciąży?

Otóż jeśli jest to konieczne, tzn. ząb jest zepsuty co sprawia ból nie wolno nam czekać do porodu. Zęby można bezpiecznie usuwać po pierwszym trymestrze.

W pierwszych miesiącach znieczulenie i ryzyko krwotoku mogłyby niekorzystnie wpłynąć na zdrowie przyszłej matki i dziecka.